Rauwe groenten voorkomen beroerte
Uitgegeven op 02-03-2010 13:49
WAGENINGEN - Het eten van bijna drie ons rauwe groente en fruit per dag vermindert het risico op het krijgen van een beroerte met ruim een derde. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningse onderzoeker Linda Oude Griep. Zij presenteerde haar resultaten vandaag op een congres van de American Heart Association in San Francisco.
Als de groenten worden gekookt of het fruit wordt bewerkt, is er geen positief effect op het voorkomen van beroertes.
Oude Griep deed haar onderzoek op basis van gegevens die het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft verzameld. Tien jaar lang werden ruim 20.069 mannen en vrouwen gevolgd. Een deel van hen at dagelijks veel ongekookte groente en vers fruit. Ze heeft niet onderzocht of bepaalde groentes beter zijn om te eten of niet.
Rauwe groente en fruit
Van de 20.069 personen kregen 233 personen een beroerte. Het risico op een beroerte blijkt 36 procent lager te zijn bij personen die veel onbewerkte groente en fruit (meer dan 262 gram per dag) eten dan bij mensen die weinig van deze voeding eten (minder dan 92 gram per dag).
Bewerkte groente en fruit
Er werd door de onderzoekers geen verband tussen consumptie van bewerkte groente en fruit en beroertes gevonden. Personen die veel bewerkt voedsel (233 gram) innemen krijgen niet minder beroertes dan mensen die weinig (minder dan 113 gram per dag) bewerkte groente en fruit nuttigen.| Bron: Wageningen University | Categorie: Voeding en diëtetiek, Neurologie |




